En fattig i-ländare

Jag står vid din grind
Hänger på din gata
stirrar in på vad du har
Din säkerhetskamera
spanar ängsligt
Du och jag kommer
från samma land
Men jag och andra är fattiga nu
En gång för inte så länge sen
var det inte så
Men så är det nu
Jag har ingenting
Jag kan gå hur långt som helst
för att ta det du har
Det finns ingen trygghet längre
Färre gemensamma pengar
Du förstod inte
vad du röstade bort
Du förstår nog inte
vad som komma skall
Därför finns jag här idag
Jag är din inbillade sjuke
Jag är din relativt fattiga
Jag är din fuskande snyltare
Det är värre än du vill veta
Jag står vid din grind

(Dikten är skriven efter det att diakoner och präster i Svenska Kyrkan, under vad jag minns 2014,  gick man ur huse och berättade att nu är det inte mest missbrukare och flyktingar som kommer för nödhjälp, utan familjer, ensamma mammor. Den känns aktuellt igen i efter de gula västarnas demonstrationer i Frankrike. Och i Sverige växer fattigdomen ännu mer alltefter att alla skattesänkningarna sjunkit in).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar